Ήθελα καιρό να γράψω κάτι για τα «Sephora Κids», το φαινόμενο που θέλει τα κορίτσια λίγο μετά τα 10 τους χρόνια να υποκύπτουν σε μία άνευ προηγουμένου φρενίτιδα, αγοράζοντας καλλυντικά, κρέμες και προϊόντα makeup, περνώντας ατελείωτες ώρες μπροστά από τον καθρέφτη τους ή σκρολάροντας μανιωδώς στο TikTok για τα τελευταία makeup trends. Έχοντας πολλές δεύτερες σκέψεις για το αν θα αντέξω τελικά να ακουμπήσω αυτό το θέμα καθώς η κόρη μου είναι 8,5 ετών, αποφάσισα να συναντήσω από κοντά κορίτσια αυτών των ηλικιών.
Έκανα λοιπόν μία συζήτηση με την Ίριδα, την Ειρήνη, τη Στεφανία και την Κωνσταντίνα, τέσσερα ώριμα, συνειδητοποιημένα, υπέροχα κορίτσια, που φαίνεται πως, υπακούοντας στην παγκόσμια τάση, κολυμπούν και εκείνα στα βαθιά νερά του skincare και του makeup, αρκετά χρόνια νωρίτερα από ό,τι το κάναμε εμείς, οι μαμάδες τους.
Ειρήνη
11 ετών, ΣΤʹ Δημοτικού
«Ψωνίζω αρώματα» μου λέει και λάμπει το πρόσωπό της, πριν καν της θέσω την πρώτη μου ερώτηση. Άλλωστε, έχω μιλήσει με τη μαμά της γι’ αυτήν τη συνέντευξη και ξέρω πως η Ειρήνη έχει έρθει προετοιμασμένη. «Αγαπώ και τα κραγιόν» συμπληρώνει «και τις σκιές και τις κρέμες σώματος που παίρνω από τα Sephora». Προτιμάει να πηγαίνει στα Sephora και τα Galerie de Beauté, και, με ένα παραπονιάρικο βλέμμα, μου λέει πως δεν έχει TikTok, γιατί δεν την αφήνει η μαμά της. Μπαίνει όμως στα sites των καταστημάτων αυτών και έτσι βρίσκει ό,τι της αρέσει. «Στα πάρτι γενεθλίων, τα δώρα που παίρνουμε είναι κυρίως ρούχα, αλλά τον τελευταίο καιρό παίρνουμε και καλλυντικά! Η μαμά όμως δεν με αφήνει να βάφομαι, με αφήνει να βαφτώ μόνο όταν πάμε βόλτα». «Ο μπαμπάς τι λέει για όλα αυτά;» «Τον μπαμπά δεν τον ρωτάω» μου απαντάει και μου χαμογελάει πονηρά. «Μου αρέσουν πολύ η Τaylor Swift και η Ariana Grande και επηρεάζουν πολύ το στιλ και το ντύσιμό μου!» μου εξηγεί. «Όταν μεγαλώσεις, τι θα κάνεις παραπάνω;» τη ρωτάω. «Θα βάφομαι παραπάνω» μου λέει με σιγουριά και κλείνει την κουβέντα μας με αυτό το λαμπερό χαμόγελο ενός παιδιού που τώρα ξεκινά να ανακαλύπτει τον κόσμο.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Κωνσταντίνα
13 ετών, Aʹ Γυμνασίου
«Έχω ένα lip gloss» μου λέει πριν καν ξεκινήσουμε τη συζήτηση. «Μου το πήρε η μαμά για όταν βγαίνουμε έξω» βιάζεται να μου πει και στην ερώτηση τι εννοεί «έξω», μου απαντά πως «το έξω είναι όταν βγαίνουμε με τη μαμά βόλτα. Το ίδιο κάνουν και οι φίλες μου, αλλά δεν βαφόμαστε ποτέ στο σχολείο, όχι επειδή απαγορεύεται, αλλά επειδή δεν θέλουμε». Στο TikTok εννοείται πως μπαίνει, αλλά δεν βλέπει –ακόμη– makeup tips. «Ακολουθώ κυρίως τους παίκτες του Survivor» συνεχίζει «και παρακολουθώ πώς ντύνονται και πώς βάφονται. Μου αρέσει να βλέπω αυτές τις κοπέλες γιατί βάφονται πολύ όμορφα» μου εξηγεί και μπορώ να διακρίνω στο βλέμμα της αυτήν τη λάμψη που έχουν οι απανταχού teenagers για τα είδωλά τους.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Στεφανία
10 ετών, Εʹ Δημοτικού
«Τι καλλυντικά έχεις;» τη ρωτάω αμέσως. «Έχω ένα blush από τη Rare Beauty, ένα concealer και κάποια foundation». «Πώς τα χρησιμοποιείς;» συνεχίζω. «Έχω TikTok και βλέπω εκεί βιντεάκια για να μάθω. Παρακολουθώ τη Selena Gomez και πολλές άλλες και, αν δω κάτι που μου αρέσει, πηγαίνω να το αγοράσω, πάντα μαζί με τη μαμά. Στο σχολείο δεν βαφόμαστε, αλλά στα πάρτι βάζω καλλυντικά» μου εξηγεί. «Το βράδυ έχω και μια κρέμα νυκτός που μου είπαν πως είναι καλή για moisturizing» μου λέει και με σοκάρει η γνώση της makeup και skincare ορολογίας. Η Στεφανία έχει και μία μεγαλύτερη αδερφή, και, όπως λέει, παρακολουθεί πώς βάφεται και επηρεάζεται από εκείνη. Γενικά, δεν της αρέσει να βλέπει γυναίκες που βάφονται πολύ και όταν μεγαλώσει, θα βάφεται κι εκείνη, αλλά όχι έντονα και όχι πάντα.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ίριδα
14,5 ετών, Γʹ Γυμνασίου
Τα πρώτα της καλλυντικά της τα πήρε η μαμά της μόλις τελείωσε το δημοτικό. «Ήμασταν στις Βρυξέλλες» θυμάται «ήταν μια μάσκαρα και ένα ροζ lip gloss». Έναν χρόνο μετά, και επειδή όλες της οι φίλες βάφονταν –μου το λέει για να μου εξηγήσει την αλλαγή–, ξεκίνησε κι εκείνη να βάφεται. «Και στο σχολείο;» τη ρωτάω. «Όχι, με τίποτα» απαντάει «μόνο μάσκαρα». «Πώς έμαθες να βάφεσαι;» «Μόνη μου έμαθα, αν και βλέπω και πολύ TikTok» μου εξηγεί. Ψωνίζει κυρίως από τα Hondos Center και πάει πάντα στοχευμένα για να πάρει αυτό που της αρέσει. Κυρίως την τραβάει το χρώμα στα καλλυντικά, αυτό είναι το πρώτο της κριτήριο πριν αγοράσει κάτι, ενώ στη φωτογράφιση ήρθε φορώντας concealer, bronzer, ρουζ και μάσκαρα. Κοιτάζω τα νύχια της που είναι υπέροχα –πολύ πιο περιποιημένα από τα δικά μου– και φυσικά τη ρωτάω και γι’ αυτό. Τα φτιάχνει στην ξαδέρφη της που είναι αισθητικός και είναι gel. Το αγαπημένο της προϊόν μακιγιάζ είναι η μάσκαρα ενώ, όπως μου είπε, πάντα βάζει και κρέμα προσώπου πριν βαφτεί. Τη ρωτάω αν, όταν μεγαλώσει, θα βάφεται περισσότερο, και μου απαντά πως τους τελευταίους μήνες έχει αποφασίσει πως είναι όμορφη όταν αισθάνεται καλά. «Και πότε είσαι αληθινά χαρούμενη;» συνεχίζω. «Είμαι γεμάτη όταν βρίσκομαι με τις φίλες μου. Κυρίως εκτός σχολείου». Και πόσο μου άρεσε το κλείσιμο της κουβέντας μας, γιατί, πίσω από το concealer και το bronzer, διέκρινα μία αληθινά ευτυχισμένη έφηβη.
Τι λένε οι ειδικοί
Η άποψη του δερματολόγου
Η πρώτη μου σκέψη μετά τις συναντήσεις με τα κορίτσια ήταν να καλέσω τον Βασίλη Χρυσοχέρη, Δερματολόγο-Αφροδισιολόγο, που εμπιστεύομαι όσο κανέναν άλλο και για τα δικά μου παιδιά, και ξέρω πως έχει μια φρέσκια και πολύ ενημερωμένη ματιά για τα πράγματα. «Τι συζητάς με τα κορίτσια που έρχονται στο ιατρείο σου και είναι στην προεφηβεία;» τον ρωτάω αμέσως.
«Τα κορίτσια που έρχονται στο ιατρείο έχουν είτε ακμή είτε τάση προς ακμή, που εδώ, όταν μιλάμε για ακμή, δεν εννοούμε μόνο σπυράκια, αλλά και λιπαρότητα. Ανησυχούν αρκετά θα έλεγα για το δέρμα τους και γι’ αυτό χρησιμοποιούν αρκετές φορές χωρίς μέτρο διάφορα προϊόντα» μου απαντάει και με προλαβαίνει. «Τι κακό μπορεί να προκαλέσουν στο δέρμα τους αυτά τα προϊόντα;» συνεχίζω. «Τα κορίτσια σε αυτές τις ηλικίες, που βρίσκονται στην εφηβεία δηλαδή, πρέπει να δίνουν μεγάλη προσοχή στο τι εφαρμόζουν στο πρόσωπό τους, διότι συνήθως μιλάμε για ακνεϊκά δέρματα που έχουν έντονη λιπαρότητα. Αν λοιπόν δεν εφαρμόζουν τα κατάλληλα σκευάσματα, επιδεινώνεται το δερματολογικό τους πρόβλημα».
Πώς βλέπει άραγε ένας δερματολόγος το ανερχόμενο αυτό –ας το ονομάσουμε– trend; «Πραγματικά δεν μπορώ να βρω τον λόγο που βάφεται ένα κορίτσι στις τάξεις του δημοτικού, το μόνο που ίσως καταλαβαίνω είναι να θέλει να καλύψει ένα σπυράκι, αλλά ως εκεί. Το πιο σημαντικό είναι, τόσο τα κορίτσια όσο και οι γονείς τους, να κατανοήσουν πως θα πρέπει να χρησιμοποιούν εξειδικευμένα, μη φαγεσωρογόνα προϊόντα, ειδικά για το δέρμα τους, είτε μιλάμε για κρέμες είτε για makeup».
Ας δούμε και το ψυχολογικό κομμάτι
Το επόμενο τηλεφώνημα που έκανα ήταν στην Αγγελική Καβαλλιεράτου, Ψυχολόγο και Συστημική Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια. «Είναι υπέροχο να βλέπεις τα κορίτσια, από τη στιγμή που αντιλαμβάνονται τη γυναικεία τους φύση, να έχουν την ανάγκη να τη φροντίσουν, να την προσέξουν και να την αναδείξουν. Είναι πραγματικά όμορφο οι γυναίκες κάθε ηλικίας να θέτουν ως προτεραιότητα τον χρόνο και τη φροντίδα του εαυτού τους» μου λέει ξεκινώντας και ξέρω πως ακολουθεί ένα μεγάλο «όμως». «Ακριβώς όμως επειδή μιλάμε για τα πρώτα εφηβικά και νεανικά χρόνια, υπάρχουν κάποιες λεπτές γραμμές και ισορροπίες που θα πρέπει οι γονείς να έχουν στον νου τους προκειμένου να μιλήσουν στα κορίτσια τους για αυτές».
- Νο 1 | Οτιδήποτε γίνεται με υπερβολή αναιρεί την υγιή του διάσταση. Είναι διαφορετικό το φροντίζω τον εαυτό μου, από το να γίνει κύριο μέλημα της ημέρας μου. Θέλουμε την αγάπη για τον εαυτό μας μέσα από μία ισορροπημένη διαχείριση.
- Νο 2 | Συχνά, η ανάγκη να φροντίσω τον εαυτό μου οδηγεί σε άγχος και αγωνία για την εικόνα και την εμφάνισή μου, σε έλλειψη ικανοποίησης και ανάγκη για συνεχή επιβεβαίωση.
- Νο 3 | Η φροντίδα της γυναικείας φύσης διαφέρει σε κάθε ηλικία, γι’ αυτό, ενώ θέλουμε τα νέα κορίτσια να έχουν την έννοια της αυτοφροντίδας μέσα τους, είναι σημαντικό αυτή να ανταποκρίνεται στο ηλικιακό πλαίσιο και σε αυτό που πραγματικά σημαίνει φροντίδα για ένα νέο κορίτσι, χωρίς να ξεπερνά τα όρια και να αντανακλά ανάγκες μίας ενήλικης γυναίκας.
«Και τι πρέπει να κάνουμε εμείς οι γονείς;» τη ρώτησα. «Επειδή τα εφηβικά χρόνια είναι τα πιο κρίσιμα στο να χτιστεί μια υγιής και ισορροπημένη εικόνα του εαυτού μας, είναι απαραίτητο οι γονείς να μιλούν στα κορίτσια τους για τη σημασία της μοναδικότητας. Καθησυχάστε τις αγωνίες τους, ενθαρρύνετε την αυτοφροντίδα και βοηθήστε τα να αγκαλιάσουν κάθε στοιχείο του εαυτού τους και του σώματός τους».
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Το ίδιο βράδυ, η κόρη μου, 8,5 ετών, γύρισε από ένα spa party μιας φίλης της. Ήρθε με βαμμένα νύχια στα χέρια –και τα πόδια–, κραγιόν και πολύ περιποιημένα μαλλιά με waves. Eντελώς κόντρα ρόλος για την Ιριάνα. «Πώς πέρασες, αγάπη μου;» τη ρώτησα. «Ωραία ήταν, μαμά» μου απάντησε. «Τι σου άρεσε περισσότερο;» επέμεινα. «Ο παπαγάλος της Δήμητρας, μαμά, μιλάει και λέει “καλημέρα” και “καληνύχτα”» μου είπε και πήρα μια βαθιά ανάσα ανακούφισης. Προς το παρόν φαίνεται πως είμαστε αρκετά μακριά από το φαινόμενο «Sephora Kids» και δεν σας κρύβω πως δεν βιάζομαι καθόλου να δω την Ιριάνα να ασχολείται με κραγιόν και makeup. Ας μείνουμε στον παπαγάλο!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
«Sephora Kids» ονομάζεται το παγκόσμιο φαινόμενο κατά το οποίο μαθήτριες του δημοτικού και του γυμνασίου αυτοπροσδιορίζονται ως influencers, δοκιμάζουν πανάκριβα προϊόντα makeup και skincare, και μοιράζονται με τους followers τους τα δικά τους makeup videos, ενώ ανησυχούν δραματικά για την εικόνα και την επιδερμίδα τους, τρέχοντας πρώτες στα καταστήματα καλλυντικών για να προλάβουν τα νέα beauty λανσαρίσματα πριν εξαντληθούν.
Διαβάστε αυτό και πολλά ακόμα άρθρα στο νέο τεύχος του BOOM που μπορείτε να διαβάσετε online πατώντας στο εξώφυλλο!