Μια διαφορετική συνέντευξη με την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη - Οι γονείς ρωτούν, η Υπουργός απαντά

Μυρτώ Κάζη
Sat, 13/09/2025 - 11:10

Σε αυτήν τη συνέντευξη εγώ δεν έχω τον ρόλο της δημοσιογράφου, αλλά της μεσολαβήτριας. Γιατί η συμφωνία που κάναμε με τη Σοφία Ζαχαράκη, Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ήταν να απαντήσει με αμεσότητα, ειλικρίνεια και ζεστασιά στις δικές σας ερωτήσεις. Της μετέφερα λοιπόν τις αγωνίες, τις απορίες και τους προβληματισμούς σας, καθώς ξέρω καλά πως η εκπαίδευση δεν είναι μόνο η διδακτέα ύλη αυτή καθαυτή. Είναι το μέλλον της χώρας μας που χτίζεται μέρα με τη μέρα εντός και εκτός του σχολικού πλαισίου. Με αίσθημα ευθύνης αλλά και προσωπικής μου αισιοδοξίας πως, αν κάποια Υπουργός μπορεί –και θα καταφέρει– να αλλάξει τα δεδομένα στην παιδεία, τότε αυτή είναι με βεβαιότητα η Σοφία, σας μεταφέρω τις απαντήσεις της προς εκείνους που ξέρουν καλύτερα από όλους τι θα πει να μεγαλώνεις το αύριο. Εμάς, τους γονείς.

Σοφία, σε ευχαριστώ για τη δυνατότητα που μας έδωσες να μπούμε για λίγο στο χαρτοφυλάκιό σου. Συμβαίνει σπάνια με τους πολιτικούς, αλλά έχω τη βαθιά πεποίθηση πως όσα μας λες θα γίνουν πράξη μέσα στα επόμενα χρόνια. Το έχουμε όλοι ανάγκη.

Q: «Πότε θα αλλάξουν τα βιβλία της δευτεροβάθμιας που μετρούν πάνω από 20 χρόνια;»

Έλενα – Μαμά δύο παιδιών Γυμνασίου & Λυκείου

A: Ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία συγγραφής νέων βιβλίων με βάση το ανανεωμένο πρόγραμμα σπουδών. Στο γυμνάσιο φέτος τα παιδιά θα έχουν νέα βιβλία πληροφορικής. Στόχος μας είναι τα πρώτα νέα εγχειρίδια να αξιοποιηθούν στα σχολεία από το 2026 στην ψηφιακή μορφή και από το 2027 σε έντυπη μορφή, ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των μαθητών στη σύγχρονη εποχή. Μια πολύ σημαντική καινοτομία είναι ότι πλέον εισάγεται το πολλαπλό βιβλίο, έτσι ώστε ο εκπαιδευτικός να διαλέγει ποιο βιβλίο καλύπτει περισσότερο τις μαθησιακές ανάγκες των παιδιών και το προσδοκώμενο μαθησιακό αποτέλεσμα!

Q: «Πότε θα μπει η σεξουαλική αγωγή σε όλα τα σχολεία;»

Εύη – Μαμά του Χρυσόστομου, 9 ετών, και του Ιορδάνη, 6 ετών

A: Η σεξουαλική αγωγή έχει ήδη ενταχθεί πιλοτικά στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και από φέτος επεκτείνεται σε όλη την Ελλάδα, με υλικό προσαρμοσμένο στην ηλικία των παιδιών και με επιστημονική καθοδήγηση. Συγκεκριμένα, υπάρχει αναρτημένο υλικό που μπορεί να αξιοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί για τη Β´, τη ΣΤ´ Δημοτικού και τη Β´ Γυμνασίου.

Q: «Γιατί στο δημόσιο σχολείο μας, στη Ρόδο, ζητούν να φέρνουμε χαρτί υγείας και κουζίνας;»

Μαρία – Μαμά μαθητή 6 ετών

A: Μαρία, θα ήθελα να μάθω περισσότερες λεπτομέρειες γι’ αυτό, αλλά πρέπει να ξέρεις ότι είμαστε συνεχώς σε επαφή με τους δήμους μέσω των διευθύνσεων των σχολείων μας, έτσι ώστε να διευκολύνεται η αγορά των απαραίτητων υλικών και οτιδήποτε άλλο. Η αλήθεια είναι ότι γίνεται μεγάλη προσπάθεια και για τη βελτίωση του εξοπλισμού με τεχνολογικό υλικό και καινοτομίες, αλλά σίγουρα η προτεραιότητά μας πρέπει να είναι και όσα απαιτούνται στην καθημερινότητα.

Q: «Γιατί δεν υπάρχουν μόνιμοι νοσηλευτές στα γενικά σχολεία;»

Κατερίνα – Μαμά του Λεωνίδα, 4,5 ετών

A: Ο θεσμός των σχολικών νοσηλευτών ενισχύεται σημαντικά. Ενδεικτικά σημειώνω τον αριθμό των νοσηλευτριών και νοσηλευτών που προσελήφθησαν τα τελευταία χρόνια. Το 2018-2019 είχαν προσληφθεί 999, ενώ το 2024-2025 ο συνολικός αριθμός έφτασε τους 2.045. Τον Απρίλιο του 2025 είχαν προσληφθεί όλοι οι διαθέσιμοι υποψήφιοι από τον πίνακα. Και φέτος έχουμε προβλέψει να προσληφθούν περισσότεροι νοσηλευτές.

Q: «Πότε θα ισχύσει για όλα τα σχολεία το ολοήμερο μέχρι τις 17:30;»

Ηλιάνα – Μαμά διδύμων 10 ετών

A: Ηλιάνα, το διευρυμένο ολοήμερο έχει επεκταθεί σε χιλιάδες σχολεία! Ήδη τα μισά σχολεία έχουν το διευρυμένο πρόγραμμα.

Q: «Τι θα αλλάξει φέτος για τα νηπιαγωγεία;»

Αγγελική – Μαμά της Σοφίας, 5 ετών

A: Εφαρμόζονται νέα προγράμματα με περισσότερη δημιουργικότητα, κοινωνικο-συναισθηματική αγωγή και σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία. Ήδη έχουν αποσταλεί σετ ρομποτικής σε νηπιαγωγεία, ενώ εφαρμόζεται και η διδασκαλία του μαθήματος των αγγλικών, για το οποίο είμαι ιδιαίτερα περήφανη, καθώς ξεκίνησε όταν ήμουν Υφυπουργός Παιδείας. Δεν σας κρύβω ότι πιστεύω πάρα πολύ στην επίδραση του νηπιαγωγείου και θα ήθελα να εστιάσουμε στην πρώιμη παρέμβαση, έτσι ώστε να εντοπίζουμε νωρίς, ήδη από τον βρεφονηπιακό σταθμό, τυχόν μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης, πολλά νηπιαγωγεία έχουν ανακαινιστεί μέσα στο καλοκαίρι με το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», αλλά το πιο σημαντικό είναι οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών που κάναμε μέσα στο καλοκαίρι και συγκεκριμένα μέσα στον Αύγουστο! Δώσαμε μάλιστα ιδιαίτερη έμφαση φέτος στον διορισμό νηπιαγωγών!

Q: «Γιατί το ολοήμερο περιορίζεται σε φύλαξη και όχι σε μελέτη;»

Γιάννης – Μπαμπάς του Νίκου και της Κορίνας

A: Έχουμε δώσει οδηγίες ώστε να εντάσσεται η μελέτη και η προετοιμασία της επόμενης ημέρας. Η παιδαγωγική καθοδήγηση ενισχύεται ώστε το ολοήμερο να μην είναι απλώς φύλαξη, αλλά ουσιαστική μαθησιακή στήριξη.

Freepik/gpointstudio

Q: «Είναι κατανοητό να μοιράζονται κάποια παιδιά την παράλληλη στήριξη, αλλά δεν θα έπρεπε να υπάρχει κάποιο κριτήριο για αυτό;»

Ασπασία – Μαμά του Πέτρου, 6 ετών

A: Συμφωνώ μαζί σου, Ασπασία. Γι’ αυτό ενισχύουμε τις πιστώσεις για περισσότερους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, ώστε να υπάρχει δίκαιη και αντικειμενική κατανομή με βάση τις ανάγκες των παιδιών. Φέτος μάλιστα εγκρίναμε αριθμό ρεκόρ –τμημάτων ανά τάξη– στην Ύδρα, αλλά γίνονται και πολύ σοβαρές προβλέψεις για βελτίωση της λειτουργίας των ΚΕΔΑΣΥ! Με καινούργια διαγνωστικά εργαλεία και ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα λειτουργήσει μέχρι το τέλος του 2026 για να γίνονται οι αιτήσεις ψηφιακά. Και όλα αυτά με αύξηση μόνιμου προσωπικού.

Q: «Θα στηριχθούν τα ελληνόπουλα στο εξωτερικό;»

Τζένη – Μαμά δύο παιδιών στη Βασιλεία

A: Στηρίζουμε τα σχολεία του εξωτερικού με αποσπάσεις, οι οποίες έγιναν το καλοκαίρι νωρίτερα από ποτέ, ψηφιακές πλατφόρμες και νέες μορφές ενίσχυσης. Ενισχύσαμε το πιστοποιητικό ελληνομάθειας ενώ συνεχώς εγκρίνουμε νέα τμήματα ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό.

«Ονειρεύομαι και επιθυμώ τα σχολεία και τα πανεπιστήμια του 2040 να είναι περισσότερο ψηφιακά και καινοτόμα, και να βασίζονται στη συμπερίληψη χωρίς αποκλεισμούς»

 

 

Q: «Θα υπάρξει χρονιά χωρίς κενά σε δασκάλους και καθηγητές;»

Πόπη – Μαμά δύο παιδιών 12 και 7 ετών

A: Δεν σας κρύβω ότι ο προγραμματισμός των αναγκών κάθε χρονιάς είναι μια πολύ σύνθετη άσκηση! Από το 2019 μέχρι σήμερα, έχουν διοριστεί πάνω από 48.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Την ίδια στιγμή όμως αυξάνονται και οι ανάγκες για παράλληλη στήριξη ενώ δημιουργούνται απαιτήσεις για κάλυψη κενών εκπαιδευτικών θέσεων που προκύπτουν σε πολλές στιγμές μέσα στη χρονιά. Στόχος μας είναι η σχολική χρονιά να ξεκινά με περισσότερους εκπαιδευτικούς στη θέση τους.

Q: «Γιατί οι άδειες μητρότητας των αναπληρωτριών είναι μικρότερες;»

Φωτεινή – Μαμά 4 παιδιών, αναπληρώτρια νοσηλεύτρια

A: Φωτεινή, ξέρω ότι αυτό είναι κάτι που προκαλεί έντονο προβληματισμό από πλευράς αναπληρωτών. Προτεραιότητά μας είναι συνεχώς να αυξάνουμε τον αριθμό των αναπληρωτών που διορίζονται ως μόνιμοι εκπαιδευτικοί στο Δημόσιο. Συνδέεται με την ομαλή λειτουργία των σχολείων μέσα στη χρονιά.

Q: «Δεν θα έπρεπε το σύστημα να προβλέπει καλύτερη οργάνωση για τις οικογένειες αναπληρωτών;»

Λίλα – Μαμά δύο παιδιών, υποψήφια αναπληρώτρια

A: Αναγνωρίζουμε σαφώς την πίεση που αντιμετωπίζουν οι αναπληρωτές. Θα προσπαθήσουμε την επόμενη χρονιά να ανακοινώσουμε και εξετάζουμε μέτρα στέγασης και υποστήριξης για οικογένειες που μετακινούνται.

Q: «Δεν θα έπρεπε η Πολιτεία να εξετάσει τη δυνατότητα θεσμοθέτησης προληπτικών ψυχολογικών τεστ κατά την πρόσληψη των εκπαιδευτικών και να τους παρακολουθεί συστηματικά κατά τη διάρκεια της θητείας τους;»

Ιωάννα – Μαμά δύο κοριτσιών 14 και 11 ετών

A: Η ψυχική υγεία των εκπαιδευτικών είναι ένα κρίσιμο ζήτημα. Θεσμοθετούμε προγράμματα υποστήριξης και επιμόρφωσης με σεβασμό στην προσωπικότητα του κάθε εκπαιδευτικού.

Q: «Γιατί τα τμήματα έχουν πάνω από 25 παιδιά;»

Κωνσταντίνος – Μπαμπάς της Ιόλης και του Μάριου

A: Στόχος μας είναι μικρότερα τμήματα, ειδικά για τις πρώτες τάξεις.

Q: «Δεν θα έπρεπε η γυμναστική να είναι καθημερινή;»

Κάτια – Μαμά του Λάζαρου, 6 ετών

A: Η σύνθεση του προγράμματος είναι μια απαιτητική άσκηση. Και είναι συνεχής η προσπάθεια να συνδυάζονται τα διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα για την κατάρτιση ενός πιο ολιστικού προγράμματος. Ήδη αποφασίσαμε την περαιτέρω ενίσχυση του μαθήματος της κολύμβησης στη Γ´ και Δ´ Δημοτικού με τις διατάξεις που περάσαμε φέτος το καλοκαίρι. Στόχος μας είναι να βελτιώνονται συνέχεια οι συνθήκες, το περιεχόμενο και ο εξοπλισμός, καθώς και οι εγκαταστάσεις στα σχολεία για τη φυσική αγωγή.

Q: «Γιατί το ιδιωτικό σχολείο είναι μονόδρομος;»

Γωγώ – Μαμά της Μιχαέλας, 8 ετών

A: Γωγώ, η δημόσια εκπαίδευση πρέπει να είναι ισχυρή επιλογή. Επενδύουμε σε νέα προγράμματα σπουδών, ψηφιακά εργαλεία, υποδομές και επιμόρφωση ώστε κανείς να μην αισθάνεται ότι υποχρεώνεται να στραφεί στην ιδιωτική εκπαίδευση. Προφανώς η επιλογή σχολείου αποτελεί μία προσωπική απόφαση, αλλά θέλουμε να ενισχύουμε διαρκώς την ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχεται στο δημόσιο σχολείο. Γι’ αυτό και αποκαταστήσαμε τη λειτουργία των προτύπων και πειραματικών σχολείων, ανακαινίζουμε σχολεία σε όλη την Ελλάδα, εγκαταστήσαμε διαδραστικούς πίνακες και σετ ρομποτικής, θα ανακαινίσουμε τα εργαστήρια φυσικών επιστημών, ενισχύουμε τα μουσικά σχολεία με νέο εξοπλισμό στα μουσικά όργανα, εξοπλίζουμε το δημόσιο σχολείο με απινιδωτές, ενώ ήδη φροντίσαμε για το πιο σημαντικό. Τον διορισμό σχεδόν 50.000 εκπαιδευτικών τα τελευταία 6 χρόνια ενώ συνεχίζουμε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Q: «Γιατί πληρώνουμε τα κρατικά βιβλία στα ιδιωτικά σχολεία;»

Φανή – Μαμά του Λουκά, 14 ετών

A: Στη δημόσια εκπαίδευση τα βιβλία δίνονται δωρεάν. Όσον αφορά τα ιδιωτικά, εξετάζουμε τρόπους μείωσης του κόστους, κυρίως μέσω της εισαγωγής ψηφιακών βιβλίων και καλύτερης διαχείρισης.

Q: «Πότε θα βγουν τα νέα βιβλία του Δημοτικού;»

Ηλιάνα – Μαμά του Ιάσονα, 10 ετών

A: Τα νέα βιβλία του Δημοτικού βρίσκονται ήδη στη φάση συγγραφής βασισμένα στα νέα αναλυτικά προγράμματα. Η μεγάλη καινοτομία είναι ότι πλέον θα έχουμε πολλαπλό βιβλίο για τα μαθήματα. Ήδη από φέτος οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να δουν ψηφιακά τις επιλογές και υπολογίζουμε ότι θα είναι διαθέσιμα στα παιδιά σε έντυπη μορφή το 2027. Μέχρι τότε θα μπορούν να τα δουν σε ψηφιακή μορφή.

Q: «Το σχολείο μας είναι σε λυόμενο χωρίς θέρμανση. Πότε θα αλλάξει αυτό;»

Ελευθερία – Μαμά του Κωνσταντίνου, 8 ετών

A: Ελευθερία, ήδη τρέχουν έργα αντικατάστασης λυόμενων και ενεργειακής αναβάθμισης σε όλη τη χώρα. Νέες σχολικές μονάδες χτίζονται μέσω συμπράξεων Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, εναλλακτικά μέσω των κτιριακών υποδομών ενώ μέσα στο καλοκαίρι ανακαινίστηκαν εκατοντάδες σχολικές μονάδες σε όλη την Ελλάδα. Και, φυσικά, δεν σταματάμε εδώ. Τα επόμενα 4 χρόνια θα ανακαινιστούν πάνω από 2.500 σχολικές μονάδες σε όλη την Ελλάδα με τη δωρεά των τραπεζών Eurobank, Πειραιώς, Εθνικής, και Alpha Bank και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων από την ελληνική κυβέρνηση. Η αναβάθμιση της σχολικής στέγης είναι προτεραιότητά μας.

Q: «Η Ελλάδα αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υπογεννητικότητας, κάτι που ήδη επηρεάζει τον αριθμό μαθητών και τη βιωσιμότητα σχολικών μονάδων, κυρίως στην περιφέρεια. Τι θα κάνετε ώστε κάθε παιδί, ανεξαρτήτως τόπου κατοικίας, να συνεχίσει να έχει πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση;»

Μιχάλης – Μπαμπάς της Ίριδας και του Μάξιμου

A: Κανένα παιδί δεν θα μείνει χωρίς σχολείο, Μιχάλη. Στηρίζουμε τις μικρές μονάδες με εκπαιδευτικούς, τεχνολογικό εξοπλισμό, ψηφιακά μαθήματα μέσω του ψηφιακού φροντιστηρίου, επιλογές διαμονής και φθηνότερης μετακίνησης για τους εκπαιδευτικούς.

Q: «Σκέφτεστε μια πιο ριζική αλλαγή στο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, πέρα από μικρο-ρυθμίσεις; Αν ναι, προς ποια κατεύθυνση;»

Νικόλας – Μπαμπάς του Χρήστου και της Μαρίλιας

A: Εξετάζουμε μία συνολική μεταρρύθμιση που θα βασίζεται περισσότερο στη συνεχή αξιολόγηση και λιγότερο σε μία εξέταση, για δικαιότερο σύστημα. Είναι η ιδανική ώρα να ξεκινήσουμε τη συζήτηση για την αλλαγή του συστήματος.

Κλείνοντας και μία ερώτηση από εμένα.

Q: Σοφία, πώς ονειρεύεσαι το σχολείο το 2040;

A: Μυρτώ, ονειρεύομαι και επιθυμώ τα σχολεία και τα πανεπιστήμια του 2040 να είναι περισσότερο ψηφιακά και καινοτόμα, και να βασίζονται στη συμπερίληψη χωρίς αποκλεισμούς. Να είναι συνδεδεμένα με την κοινωνία και την αγορά εργασίας. Και, τέλος, το πιο σπουδαίο, να βοηθούν τα παιδιά να αναπτύσσουν δεξιότητες και να καλλιεργούν τα ταλέντα τους.

Οι ερωτήσεις που δεχτήκαμε από γονείς ήταν πάρα πολλές και δυστυχώς δεν χώρεσαν όλες. Βάζουμε μια άνω τελεία και δεσμευόμαστε με την πρώτη ευκαιρία να συνεχίσουμε τη συζήτησή μας με την Υπουργό.

 

Διαβάστε αυτό και πολλά ακόμα άρθρα στο νέο, back to school τεύχος του BOOM πατώντας ΕΔΩ!