Κάθε γονιός περιμένει με ανυπομονησία την πρώτη λέξη του παιδιού του! Είτε αυτή είναι «μαμά», είτε είναι «μπαμπάς» μοιάζει σαν την πιο όμορφη λέξη που έχει ειπωθεί ποτέ ξανά. Φυσικά, κάθε παιδί παίρνει τον δικό του χρόνο μέχρι να φτάσει στον επιθυμητό προορισμό, με αποτέλεσμα πολλοί γονείς να ανησυχούν για τη μη φυσιολογική - κατά τη γνώμη τους - εξέλιξη. Η Σοφία Παπαφάνη και η Δώρα Χαρατσάρη, δημιουργοί του Κέντρου Ειδικής Αγωγής Λογοcare, για άλλη μια φορά, θέλοντας να διώξουν τις ανησυχίες κάθε νέου γονέα, μας εμπιστεύονται και μας παρουσιάζουν με πλήρεις λεπτομέρειες όλα τα στάδια ανάπτυξης της ομιλίας των παιδιών από την πρώτη κιόλας μέρα μέχρι την ηλικία των 7.
0-6 μηνών
- παράγει ήχους ευχαρίστησης
- μιμείται ήχους
- αντιδρά στους ήχους και γυρίζει το κεφάλι του
- αναγνωρίζει φωνές και γελάει όταν του μιλάνε
- χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα για να εκφράσει διαφορετικές ανάγκες
- χρησιμοποιεί χειρονομίες για να δείξει αυτό που θέλει
- η φωνή του παρουσιάζει ποικιλία στο ύψος και στην ένταση
7-12 μηνών
- καταλαβαίνει το ναι / όχι
- ακούει όταν του μιλάνε
- ανταποκρίνεται στο όνομά του
- μιμείται περισσότερους ήχους
- το «βάβισμα» (π.χ. βα-βα, μπα) μετατρέπεται σιγά σιγά σε ομιλία
- παράγει τις πρώτες 1-3 λέξεις
- χρησιμοποιεί κυρίως ουσιαστικά
- αναγνωρίζει οικεία για εκείνο αντικείμενα π.χ. παπούτσι, χυμός
- καταλαβαίνει τις απλές εντολές π.χ. δώσε μου…
13-18 μηνών
- παράγει 3-20 λέξεις ή και περισσότερες
- χρησιμοποιεί ηχολαλία και μη καταληπτή ομιλία (νεολογισμοί)
- παράγει κάποια σύμφωνα
- χρησιμοποιεί χειρονομίες και ομιλία μαζί
- ακολουθεί απλές εντολές
- ζητά τα περισσότερα αντικείμενα που επιθυμεί
19-24 μηνών
- χρησιμοποιεί λέξεις πιο συχνά
- η ομιλία του αρχίζει να γίνεται κατανοητή σε τρίτα πρόσωπα
- παράγει 50-100 λέξεις ή και περισσότερες
- καταλαβαίνει πάνω από 300 λέξεις
- αρχίζει να συνδυάζει ουσιαστικά με ρήματα
- χρησιμοποιεί προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, αυτός)
- απαντά στην ερώτηση “τι είναι αυτό;”
- ονομάζει πέντε μέρη του σώματος
- ονομάζει κάποια οικεία αντικείμενα
- καταλαβαίνει και ακολουθεί εντολές με δύο μέρη π.χ. πάρε την κούκλα και χτένισέ την
- ακούει ιστορίες και διασκεδάζει
2-3 ετών
- η ομιλία του είναι περισσότερο κατανοητή από τρίτα πρόσωπα
- παράγει 50-250 λέξεις ή περισσότερες (ραγδαία ανάπτυξη αυτήν την περίοδο)
- καταλαβαίνει 500-900 λέξεις
- χρησιμοποιεί προτάσεις με 3-4 λέξεις (Υποκείμενο - Ρήμα - Αντικείμενο)
- χρησιμοποιεί μερικά άρθρα, προθέσεις, αντωνυμίες
- κάνει γραμματικά και συντακτικά λάθη
- παραλείπει ή αντικαθιστά κάποια φωνήματα όταν μιλάει
- κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας 1 ή 2 λέξεις
- ζητά αντικείμενα με το όνομα τους
- δείχνει εικόνες σε βιβλίο ονομάζοντάς τες
- ονομάζει διάφορα μέρη του σώματος
- εκφράζει την ανάγκη του να πάει τουαλέτα
- απαντά σε απλές ερωτήσεις
- διασκεδάζει με ιστορίες και τραγούδια
- μιλάει δυνατά
3-4 χρονών
- η ομιλία του είναι αντιληπτή κατά 80%
- παράγει 800 -1500 λέξεις
- καταλαβαίνει 1200 – 2000 λέξεις
- χρησιμοποιεί προτάσεις με 4-6 λέξεις
- χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό αριθμό, αντωνυμίες, χρόνους ρημάτων
- βελτιώνει τα συντακτικά και γραμματικά λάθη
- ρωτά και απαντά σε απλές ερωτήσεις - ποιος, πού, τι, γιατί
- συμμετέχει σε συζητήσεις
- εκφράζει τα συναισθήματά του με ομιλία
- ψιθυρίζει
- ακολουθεί σύνθετες εντολές (2-3 μέρη)
- καταλαβαίνει αντίθετες έννοιες
- αντιλαμβάνεται τις έννοιες παρελθόν και μέλλον
- καταλαβαίνει τη χρήση/λειτουργία των αντικειμένων
4-5 χρονών
- παράγει 900 – 2000 λέξεις
- καταλαβαίνει πάνω από 2800 λέξεις
- παράγει σύμφωνα με 90% ακρίβεια
- χρησιμοποιεί προτάσεις με 4 -8 λέξεις
- χρησιμοποιεί σωστά γραμματικές προτάσεις
- ακούει μια ιστορία και απαντά σε απλές ερωτήσεις
- περιγράφει την μέρα του στο σχολείο, στην παιδική χαρά
- αναμεταδίδει ακριβώς μια ιστορία
- καταλαβαίνει τους αριθμούς μέχρι το 3
- μετράει μηχανικά ως το 10
- καταλαβαίνει τις έννοιες του χώρου
- ρωτά για τη σημασία των λέξεων
5-6 χρόνων
- επικοινωνεί εύκολα με παιδιά και ενήλικες
- αυξάνει συνεχώς το λεξιλόγιο του
- καταλαβαίνει περίπου 12.000 λέξεις
- χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρειες
- συμμετέχει σε διαλόγους και ανταλλάσσει πληροφορίες
- χρησιμοποιεί κλίσεις και χρόνους ρημάτων (αόριστος, μέλλοντας)
- χρησιμοποιεί συνδέσμους
- ονομάζει χρώματα, σχήματα
- ονομάζει τις μέρες της εβδομάδας
- μετράει αυτοματοποιημένα μέχρι το 30
- εκτελεί σύνθετες εντολές με 3 σκέλη
- συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια και ακολουθεί τις οδηγίες
- τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλει παιδικά ποιήματα
6-7 χρονών
- κατανοεί περίπου 20.000 λέξεις
- χρησιμοποιεί πιο σύνθετες περιγραφές
- χρησιμοποιεί την παθητική φωνή
- ονομάζει γράμματα, αριθμούς και νομίσματα
- κατανοεί τις περισσότερες χρονικές έννοιες
- κατανοεί το “δεξιά” και “αριστερά”
I was that surprised when I was born, so I didn't speak for a year and a half!
Logocare - Κέντρο Ειδικής Αγωγής
Διεύθυνση: Χαρ. Τρικούπη 85Α, Κηφισιά 145 63
Τηλέφωνο: 21 0801 0858
Site: www.logocare.gr
Facebook: logocarekifisia
Instagram: @logocare_