Πώς θα διαχειριστούμε το άγχος των εξετάσεων;

Boom Team
Tue, 30/05/2023 - 11:46

Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς και την έναρξη των καλοκαιρινών διακοπών. Πριν όμως απολαύσουμε όλοι μαζί το πιο ξένοιαστο καλοκαίρι, για τα παιδιά του Γυμνασίου και του Λυκείου, την ολοκλήρωση του έτους σηματοδοτούν οι εξετάσεις. Το άγχος, ο φόβος, η ανησυχία κυριεύει πολλά παιδιά, που θεωρούν τις εξετάσεις έναν σημαντικό σταθμό για την εξέλιξη τους. Δίπλα στην αγωνία και τους φόβους των παιδιών, στέκονται και οι γονείς, οι οποίοι παρασύρονται και εκείνοι συχνά από στρεσογόνο αυτό κλίμα.

Photo: @ wayhomestudio/ freepik

Από την άλλη, είναι χρήσιμο για τα παιδιά να μάθουν να αντιμετωπίζουν τέτοιες καταστάσεις. Πώς μπορούν λοιπόν τα τα βοηθήσουν οι γονείς;

  • Διατηρήστε μια θετική και ήρεμη ατμόσφαιρα στο σπίτι: Αποφύγετε εντάσεις και τσακωμούς. Σε αυτήν τη φάση, το παιδί καταβάλλει προσπάθειες συγκέντρωσης και καλό θα ήταν να μην υπάρχουν περισπασμοί που το ταράζουν και το αποσυντονίζουν.
  • Χώρος για ξεσπάσματα: Το παιδί μπορεί να είναι απότομο και νευρικό. Αποφύγετε να το κρίνετε και αφήστε το να ξεσπάσει. Αποσυμπιέστε το με λόγια παρηγοριάς.
  • Αποφυγή κριτικής : Κατά την περίοδο των εξετάσεων θα πρέπει να αποφεύγεται οποιαδήποτε τάση κριτικής για τις επιδόσεις των παιδιών και για τα λάθη που μπορεί να συνέβησαν μέσα στη χρονιά. Δεν είναι τώρα η στιγμή για να «κουνήσουμε το δάχτυλο» . Να είστε δεκτικοί και υποστηρικτικοί.
  • Υποστήριξη: Τώρα είναι σημαντική η υποστήριξη των γονιών στην προσπάθεια που κάνουν τα παιδιά, ανεξάρτητα από το τελικό αποτέλεσμα. Είναι απαραίτητο οι γονείς να αναγνωρίζουν τον αγώνα και την προσπάθεια που καταβάλουν και να μην εστιάζουν αποκλειστικά στο αποτέλεσμα.
Photo: @ pressfoto/freepik
  • Ενθάρρυνση: Υπενθυμίστε στο παιδί πόσα έχει καταφέρει μέχρι σήμερα. Εστιάστε στα δυνατά του χαρακτηριστικά. Κάντε ένα boost στην ψυχολογία του. Κάθε φορά που θα επιστρέφει από το μάθημα που δίνει εξετάσεις, επιβραβεύστε το. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να μιλήσουν για τις σκέψεις και τους φόβους τους.
  • Αποφυγή συγκρίσεων: Αποφύγετε να μπείτε στη διαδικασία συγκρίσεων με άλλα. Το κάθε παιδί έχει διαφορετικές δυνατότητες και χαρακτηριστικά.
  • Φροντίστε για τη διατροφή του: Ετοιμάστε ελαφριά και θρεπτικά γεύματα και αποφύγετε φαγητά που επιβαρύνουν τη διαδικασία της πέψης. Φροντίστε να υπάρχουν χυμοί, λαχανικά, φρούτα και ξηροί καρποί για σνακ.
  • Χρόνος ξεκούρασης και αποσυμπίεσης:  Μικρά και ευχάριστα διαλλείματα κατά τη διάρκεια του διαβάσματος και μια σύντομη βόλτα με φίλους, θα τα βοηθήσουν να αποσυμπιεστούν και να ανακουφιστούν. Μην τους προκαλείτε ενοχές αν σας το ζητήσουν.
Photo: freepic.diller/ freepik

Boom Note: Υπενθυμίστε και διευκρινίστε στα παιδιά σας, την πραγματική σημασία των εξετάσεων. Οι εξετάσεις του σχολείου δεν κρίνουν το πόσο σπουδαίοι είναι σαν προσωπικότητες, αλλά εξετάζουν μόνο τις γνωστικές τους δεξιότητες. Η πραγματική επιτυχία και η ευτυχία τους δεν σταματά στις εξετάσεις!

Ευχαριστούμε τη σύμβουλο προσωπικής ανάπτυξης Μαριαλένα Νικολοβγένη